Hitta kunder till ditt företag
Det är enkelt att starta eget företag och sedan försörja sig på det. Du skickar in papper till Skatteverket, får din firma registrerad och så kan du luta dig tillbaka och vänta på att kunderna ska börja trilla in. Eller? Nej, riktigt så enkelt är det inte. Att starta ett eget företag utan att ha en upparbetad kundkrets är som att kasta sig ut för en klippa utan att ha sett efter var man kommer landa. Det kan gå, men också inte. Ifall man startar företag medan man är anställd är det en bra början att hitta åtminstone några kunder innan man tryggt kan ta steget till att säga upp sig och börja på heltid i den egna firman. Alternativt kan man trappa ned sitt ordinarie jobb och gå ned till deltid för att känna på om företaget kommer att bära och om ens idé håller.
Var hittar jag mina kunder?
Som det gamla ordspråket lyder, ”syns man inte så finns man inte” och det stämmer väldigt väl än idag. För att kunderna ska kunna hitta dig måste du se till att synas. Inte överallt, utan där kunderna finns. Gör en ordentlig målgruppsanalys när du startar ditt företag. Vem säljer du till? Vilka åldrar? Skaffa dig en så tydlig bild som möjligt av vem din kund är så blir det lättare att nå ut och för dem att hitta till dig. Om du till exempel ska hyra coworking space i Stockholm, se till att din adress finns tydligt utmärkt så att kunderna hittar dig.
Gör en plan för din marknadsföring
Skapa en strategi för hur din marknadsföring ska se ut och vilken budget du ska ha. Fundera över var du vill att ditt företag ska synas någonstans, om du ska annonsera i sociala medier eller i tryckta tidningar. Du kan också anordna tävlingar, ge ut rabattkoder eller skapa andra erbjudanden som är oemotståndliga för dina kunder. Se till att ditt företag finns på sociala medier om det är där dina kunder finns. Posta inlägg regelbundet så att dina kunder lär sig när de kan förvänta sig nya spännande inlägg från dig. Att skapa en blogg är ett bra sätt att visa upp sin expertis och gör att du kan skriva om vad ditt företag erbjuder för tjänster. Tänk på att inte vara för aggressiv i din marknadsföring. Om en kund inte verkar intresserad är det heller ingen idé att fortsätta ringa eller skicka mail utan lägg den tiden på att hitta andra kunder.
Vårda relationerna med dina nuvarande kunder
De kunder som du redan har ska du vara tacksam över och få dem att känna att de får bästa möjliga service när de gör affärer med dig – mun till mun-metoden är icke att förglömma. Se till att alltid göra ett bra jobb, för nöjda kunder som pratar om ditt företag är den bästa reklam du kan få.