Skriva affärsplan

Håller du på att utveckla en egen verksamhet och vill göra verklighet av dina drömmar? Du kanske har tröttnat på ditt vanliga kontorsjobb och vill ha friare arbetstimmar och mer eget ansvar? Allting går att sälja, bara man hittar rätt målgrupp och lägger tid och energi på en bra affärsplan. Om du verkligen vill satsa är det viktigt att du vet vad ditt mål är och hur du ska ta dig dit. Att jobba med ett eget företag är självutvecklande och har blivit lättare och lättare i Sverige, i och med många förmånliga politiska beslut.

1200px-Bärbar_dator_av_märket_AsusHur går det till?

Om du vill starta din egen verksamhet behöver du först sätta dig ned vid ditt skrivbord och formulera vad det hela ska handla om. Detta kommer bli din affärsplan som du sedan har som mall för hela företagandet. Vad är det du ska sälja? Är det en vara eller tjänst? Vilka riktar du dig till? Hur mycket beräknar du att tjäna och hur mycket kommer satsningen att kosta? För att få guidning när det gäller att sätta sina affärer i verket kan det vara värt att gå en projektledarutbildning. Det finns många olika på både folkhögskolor och universitet runtom i landet och de är ofta inriktade på olika områden. När du har ett eget företag innebär det nämligen också att du på ett sätt är en projektledare. Du måste se till att hela verksamheten går runt. En viktig del är att beräkna för smärre misslyckanden och motstånd redan från början.

Ta hjälp av andra

Du behöver inte uppfinna hjulet när du ska starta eget, använd en mall när du ska skriva din plan så får du lite stöd redan från början. I affärsplanen ska följande information finnas med: företagets namn, alla dina kontaktuppgifter, adress till hemsidan, kontaktuppgifter till en eventuell bankperson och en utförlig beskrivning om vad verksamheten ska handla om. Den behöver inte vara lång men beskrivningen ska vara exakt och innefatta allt som du tror att du kommer arbeta med, vilket innebär att du i visst mått bör försöka se in i framtiden. Var ser du ditt företag om ett år? Om fem år? Om tio och femton år? Om du till exempel vill starta en webbshop för barnkläder finns det kanske en chans att detta kommer göra sådan succé att du expanderar verksamheten i framtiden, till att både innefatta herr- och damkläder. Detta bör vara nämnt någonstans i din affärsplan, även om det bara är en förhoppning.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *