Skapa en bra arbetshörna som företagare

Att driva ett företag innebär många utmaningar. För att lyckas är det viktigt att du skapar en genomtänkt arbetshörna. Det är också viktigt att du inte blandar ihop arbete och fritid.

Vår arbetsplats

En bra arbetsplats underlättar väldigt mycket för att kunna arbeta effektivt. Det är många egenföretagare som har ett skrivbord, men det är fullbelamrat med saker eller så har de en del av pärmarna ute i garaget eller i källaren. Datorn kanske står i vardagsrummet och ofta sitter man i köket och arbetar -och tycker att det är väldigt kreativt. Det är inte alltid lätt att arbeta hemifrån. Enligt forskning blir vi inte kreativa i oordning, utan tvärt om, så arbetar vi bättre i en avskalad miljö utan en massa saker som pockar på vår uppmärksamhet. Som egenföretagare bör du skapa en arbetshörna: ett särskilt skrivbord med tillhörande hyllor och en bra arbetsstol och där du endast har ditt kontorspapper. Det spelar ingen roll om det är i ett särskilt arbetsrum, källaren eller en friggebod. Det viktigaste är att du har ett rum där du kan fokusera på ditt arbete. Ett tips är att gå in på officedepot.se som har allt du behöver för ditt hemmakontor. De har även hemleverans för dina kontorsmöbler.

Inredning

Det finns några saker som alla företagare behöver, vare sig de har ett advokatkontor eller driver ett ekologiskt äppelmusteri och nästan aldrig är inne på sitt kontor. Först och främst ska du ha ett genomtänkt skrivbord där du får plats med allt som du behöver. Du kan också behöva köpa till ett extra bord. Det är viktigt att ha bra utrymme och plats. Snåla inte heller med skåp och bokhyllor – det kommer att hjälpa dig att ha ordning på pärmar, papper och annat som du behöver. Ju bättre ordning du har, desto mer effektivt kommer du att arbeta.

Såvida du inte jobba med IT behöver du självklart inte ha en superdator, men det är onödigt att inte ha en väl fungerande dator. Det är ineffektiv användning av din tid att behöva vänta på en dator som är långsam, att inte ha alla program som du behöver, etc. Som företagare är tid pengar.

Du bör också investera i en ergonomisk arbetsstol. Det är lättare och skönare att arbeta under en längre tid om du sitter i en bekväm stol, än om du sitter på en vanlig köksstol. Särskilt när du ska hålla på med administrativa uppgifter. Vidare bör du också ha en skrivare med scanner och rejält med papper, post it-lappar och pennor – även om det kan låta omodernt. Papper och penna är väldigt bra arbetsverktyg, särskilt när du får en god idé. Med ett bra och genomtänk kontor kommer du arbeta bättre och lättare hålla ordning på dina papper.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *